onsdag, augusti 22, 2007

Torghandel


Varje onsdag och lördag har vi torghandel här i vår lilla stad och då säljs det mest frukt/grönsaker, bröd/kakor och blommor. Här hemma är vi storkonsumenter när det gäller att äta ägg. Vi använder det till bakning, matlagning eller bara som dom är, kokta eller stekta.

På torget brukar jag hur som helst köpa ett flak med stora bruna lantägg för 40 kr och då har vi ägg för drygt en veckas tid. Jag betalar gärna dom kronorna extra som det kostar att köpa dom på torget. Det har sin charm att handla där. Märk väl hur opropertionerligt stort ägget till vänster är, jag är ganska säker på att det finns 2 gulor i det. Det är förresten inte heller ovanligt, att det är mer än en gula i varje ägg. Visst är det underbart ?


Så här kan äggen se ut tillagade, jag äter gärna bara omelett gjord på äggvita. Vi gör fullkorns bake up bullar i ugnen, ett lager harissa och oliver. Har vi tid och ork så petar vi i lite fler grönsaker. Väldigt goda mackor !!
(Märks det att jag älskar oliver ?)

Inga kommentarer: