onsdag, maj 30, 2007

Rigate Med Mexikansk Räksås


Sambon jobbar ett långt pass imorgon så jag tyckte att han behövde ha en matlåda med sej, sen tycker jag ju att det är extra roligt att laga mat så jag gör det gärna. Det här var ett recept som jag haft väldigt länge men aldrig provat på, men hade i tankarna att det inte skulle ta så lång tid att laga och jag hade allting hemma, så så fick det bli. Såsen gick så fort att den blev färdig innan pasta vattnet hade börjat koka.
Jag har modifierat receptet lite, istället för chili så tog jag harissa (vilket har blivit väldigt populärt här hemma sedan sambon introducerade mej för den, både billig och har en god hetta) och chiliflakes, och jag tog inte exakta mängden salsa utan bytte ut lite av det mot passerade tomater.

4 personer

500 gram pasta
1 msk olivolja
2 hackade vitlöksklyftor
3 sardeller (går att utesluta om man inte har hemma, vilket jag råkade ha)
3 salladslökar, skurna i skivor
300 gram het salsa
3 dl matlagningsgrädde
1 nypa socker
2 tsk harissa
Chiliflakes
(Vill du hoppa över chiliflakes och harissa så använder du 2 chili istället, då ska dom vara finhackade)

Ta vitlök, salladslök, chili flakes och hackade sardeller och fräs på medelstark värme i ca 2 minuter tills löken och vitlöken blivit mjuk och fått fin färg.
Rör ner salsa, harissa och grädde och ge det hela ett uppkok. Lägg i räkorna men undvik att koka det för länge så att dom inte blir sega. Men tillräckligt länge för att såsen ska tjockna lite. Jag redde såsen mot slutet då jag tyckte den var lite väl tunn.
Riv över lite parmesan ost och servera.

Inga kommentarer: