söndag, mars 02, 2008

Söndagens långkok

Kalops tillhör onekligen en av mina favoriter. Finns det något mysigare i matväg än att känna dofterna från en långkokande gryta sprida sej ? Jag gjorde i ordning kalopsen igår kväll och satte den på spisen imorse. Långsamt har den kokat i 3-4 timmar. Köttet är så mört att man kan dela det med sked. Jag vet att jag ofta pratar om vardagslyx, men för mej känns det lyxigt att ta mej tiden att göra långkok. Jag använder ingen grädde i såsen vilket gör rätten rätt så mager. Jag är osäker på om det är morötterna som skiljer kalops från skånsk kalops ? Det finns väl ingen som kokar kalops utan morötter ? Rödbetorna hoppar vi över! Ska man laga kalops kan man lika gärna göra dubbel sats. Det finns ju inget godare än att komma hem på kvällskvisten, lite frusen. Värma kalops och bara njuta!

1,5 kg kött (högrev, grytbitar etc.)
2 gula lökar
1 kg morötter
15 kryddpepparkorn
3 lagerblad
2 kalvbuljongtärningar
Smör (att bryna köttet i)
1-2 liter vatten (man får spä allt eftersom)

Dela köttet i jämnstora bitar och bryn det hastigt i omgångar i en gjutjärnsgryta (eller ta vad du har). När allt köttet är brynt så lägger du tillbaka det i grytan, lägger i dom slantade morötterna, dom klyftade lökarna, buljongen, kryddorna och vattnet. Koka upp för att sedan sänka värmen och låt småputtra tills köttet är så mört att det trillar sönder. Servera med potatis och rödbetor!

Inga kommentarer: