lördag, september 13, 2008

Citruspaj

Den här citruspajen är något av det godaste jag ätit i efterrättsväg. Om man har ätit en tung middag och sen ska äta efterrätt så föredrar jag någonting som fräschar upp. Det gör den här pajen! Receptet kommer från Arla och är hur enkelt som helst. Oftast har man nästan allting hemma, det enda du behöver köpa är citron, lime och vispgrädde. Om du inte har turen att ha det hemma! Då fixar du pajen i ett nafs!


3 dl vetemjöl
2 msk strösocker
125 g smör
1 äggula

Fyllning:
3 ägg
2 dl strösocker
2 dl vispgrädde
2 msk vetemjöl
1 tsk vaniljsocker
Rivet skal och pressad saft av 1 lime och 1 citron

Garnering och servering:
1 skivad lime
1 msk florsocker
3 dl vispgrädde

Låt smöret bli rumsvarmt och rör i hop smör, mjöl och socker. Tillsätt äggulan och arbeta ihop till en deg. Tryck ut i en form med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter. Vispa ägg och socker pösigt. Vispa grädden lätt och blanda i den. Rör i resten av ingredienserna och häll i pajformen. Grädda i nedre delen av ugnen, 200 grader, ca 30 min. Låt kallna (minst några timmar i kylen, gärna över natten).

Garnera med limeskivor och sikta över florsocker. Servera med
vispad grädde!

8 kommentarer:

Nesh sa...

Va go den såg ut! Kan du spara en bit till mig oxå?

Anonym sa...

Oh, gud va gott det ser ut!

Sara sa...

Nesh, du är en självskriven gäst!

Fannie, det var suuuupergott!

Anonym sa...

Vad det ser gott ut! Älskar citrus i efterrätter.

Anonym sa...

Åh vad jag blir nyfiken på denna kaka, tack för tipset!

Sara sa...

Emma, det gör jag också!

Tina, varsågod!

Anonym sa...

Åh va god den ser ut! En sån ska jag göra antingen idag eller imorgon :) Mums!

Ninuska sa...

Den ser jättesmarrig ut!