söndag, maj 23, 2010

Daimtårta



Oj, det var verkligen längesen jag bloggade senast! Nu har värmen börjat komma och då blir jag automatiskt lite mer människa igen. Även om vintern också har sin charm så blir jag bara så otroligt trött.
Hur som helst, vi har haft besök från Stockholm och då passade jag på att svänga ihop en tårta. Första gången jag gjorde den, men den är otroligt enkel och väldigt god. Nästan godare dagen efter. Vad blir inte godare om det får stå till sej en dag?

Det här behöver du för att göra tårtan:

2 ägg
2 dl socker
100 g mald sötmandel
1 tsk bakpulver

2 st dubbeldaim
2 dl vispgrädde

Vispa ägg och socker pösigt. Vispa sedan i mandeln och bakpulvret. Häll i smeten i en smord och bröad form (med löstagbar kant). Grädda i 175 grader i cirka 30 minuter.

Krossa ena dubbeldaimet och strö över kakan precis när den kommit ut ur ugnen. Låt kallna. Vispa grädden och bre den över kakan, dekorera med det andra dubbeldaimet, även det hackat i bitar.

2 kommentarer:

KarinW sa...

Hej Sara! Vad kul att du är på blogghumör! Din daimtårta verkar sååå himla god och enkel! Ha det fint, kram Karin

Anna-Eva sa...

Tur jag tittade in här en sväng. Den här tårtan vill jag absolut testa! Åh vad sugen jag blev :)