lördag, december 29, 2007

Nyårsdessert - Hallonmousse med pistachflarn och karamellsås

Det här goda receptet hittade jag i Vår bästa mat, och kommer bli vår dessert på nyårsafton.
Efter önskemål från AnnaMaria så lägger jag ut det här på bloggen, och tar en paus i mitt bloggvilande.

FRUSEN HALLONMOUSSE
1 msk vitt vin
1 dl florsocker
2 äggulor
75 gram vit choklad, hackad
150 gram mascarpone
250 gram hallon, frysta
1 dl grädde, lättvispad

Gör så här:
1.Blanda vin, florsocker och äggulor i en rostfri bunke. Vispa till ett tjockt skum i ett hett vattenbad.
2.Tillsätt hackad choklad och låt den smälta i äggskummet. Rör ner mascarpone och låt blandningen svalna till rumstemperatur.
3.Passera hälften av hallonen i en trådsil och tillsätt purén i blandningen. Vänd ner den lätt vispade grädden.
4.Ta fyra stora muffinsformar, fyll dem med smeten. Ställ dom i en glasform och plasta den.
5.Frys moussen i minst 2 timmar före serveringen.
6.Tryck försiktigt ut moussen på tallrik och dekorera med resterande hallon, pistachflarn och grön karamellsås.

PISTACHFLARN
25 gram smör
4 msk florsocker
1 äggvita
3 msk vetemjöl
½ dl finhackade pistachnötter
Ugn:160 grader

Gör så här:
1.Smält smör med florsocker, äggvita och vetemjöl i en kastrull. Rör om under tiden.
2.Pensla smeten i avlånga sterck på bakplåtspapper. Strö finhackade nötter ovanpå.
3.Grädda mitt i ugnen ca 6 minuter. Låt flarnen kallna på galler.

KARAMELLSÅS
1 dl vit sirap
1 kruka citronmeliss

Gör så här:
Mixa sirap och citronmeliss till en slät grön sås. Servera den som dekoration på desserttallrikarna.

Gott Nytt År !!!

4 kommentarer:

annamaria sa...

Det här goda läggs nu i göra-högen av recept! Vad bra att du pausar lite i din vila. Paus är alltid bra har jag hört. Stor nyårskram! Gott Nytt År!!

natz sa...

Låter ju jättegott! Det är farligt att läsa om andras nyårsmat för jag bara ändrar min egen hela tiden då. Blir ju så sugen på allt!

Gott nytt år!

Anonym sa...

Hej,

Till hur många personer är receptet till?

Henrik

Sara sa...

Hej Henrik!

Receptet räcker till 4 personer.

/Sara