måndag, december 03, 2007

Lussekatter

Igår bakade vi lussekatter och eftersom det är en uppskattad favorit här hemma så passade jag på att göra dubbel sats när jag ändå var igång. Det finns en risk att dom tar slut innan Lucia annars. Även sjuka lilla Cornelia kunde vara med och knåda lite deg och gjorde väldigt fina egen designade lussekatter. Nu när regnet piskar mot fönsterna och vinder viner utomhus så finns det inte mycket som går upp mot att krypa upp i soffan med varsin kopp te till mej och sjuklingen, ett fat med lussekatter och pepparkakor och några sagor som tidsfördriv.




Cirka 30 lussekatter

175 gram smör
5 dl mjölk
1 paket saffran
50 gram jäst
1½-2 dl socker
½ tsk salt
13-14 dl mjöl
Russin
Ägg till pensling

Smält smör och häll i mjölken, låt allt bli fingervarmt. Smula i jästen. Lös upp saffranet i lite vatten och häll i. Rör i socker och salt. Arbeta sedan in så mycket av mjölet att degen fortfarande är hanterbar (personligen så tycker jag degen är lättare att rulla i stänger om den är lite klibbig än om den är för torr av allt mjöl).
Låt degen jäsa i 40 minuter. Dela i 30 bitar, forma till lussekatter. Låt jäsa på plåten medans du värmer ugnen till 225-250 grader. Tryck ner russinen och pensla med ägg. Grädda 5-7 minuter i mitten av ugnen.

5 kommentarer:

annamaria sa...

Vi köpte en rysligt mogen fransk brie..vi var tyvärr supermätta efter thailunch - annars hade jag nog gått hem med halva butiken. Men den var underbar, doftade...ja gammal sko precis som det ska. Sen har jag bröd i frysen...ska prova din bredbara feta då.
Jag har skrivit mat i vår lokala tidning och i samma veva så skrev jag då i Mitt öre stad - så ju också var en lokaltidning.
Vad mysigt med lussekatter. Hoppas hon är piggare. Nu har min mista plutta blivit jätte-förkyld idag, inte kuligt alls.
Förresten har du inget bra recept till Cyber-kocken på lut??? Sista dagen den 5:e.
kramizzzz

lina sa...

Åh, så gott! Vi bakade i helgen. Vi har också jätte trist väder med regn, all snö är borta nu!!!!

annamaria sa...

Vi är nu två om att natt-vaka av hostande barn.
Jag vet faktiskt inte hur det är med Brie. I vanlig hårdost så försvinner tydkligen den mesta av laktosen i vasslen - men om brie vasslas har jag ingen aning om. Vet du? Jag åt superstark Röd curry denna dag så den tog nog ihjäl det mesta...hahaha. En dag med fikabröd och annat mjölkigt...söndagen blev som väntad. Även om lactrase intogs x flera. Men det var det värt. Tur att man slipper må illa som du gör. Då hade det aldrig funkat.

lina sa...

Testade söt lakrits teet igår. Och det var en väldigt speciell smak! Har faktiskt inte bestämt mig för om jag tyckte att det var gott eller inte:)Det passade inte till rostat bröd i alla fall. Jag måste testa fler gånger, men kan tänka mig att det passar bäst att bara dricka som det är. Utan något till.

Eftersmaken var väldigt söt. Det är nog ett te som man antingen älskar eller inte alls gillar. Speciellt är enda ordet jag kan komma på. Du får testa, om du vågar:)

annamaria sa...

Vad härligt det låter med köttgryta och gnocchisar - väldigt nyfiken på det!! Har letat reda på ett recept men inte lagat det - spännande! Stekta tycker jag låter smarrigare än kokta.
Lillan är rysligt förkyld och vill helst bara sova - men mor vill att hon hellre sover i natt. Är din lilla tjej piggare? Jag köpte....3 bröd hm...