lördag, september 15, 2007

Biff Dijon


Ni får ursäkta att det kan dröja mellan inläggen men emellanåt blir jag så trött på min kamera att jag har lust att slänga den i väggen. Den är så dålig och står högt upp på listan över saker som vi behöver byta ut snarast. Jag har tagit många foto på olika rätter som jag skulle vilja visa, samt lägga ut recept. Men det känns som luften går ur mej när jag sätter mej för att titta på bilderna.

Igår åt vi i alla fall Biff Dijon, en rätt som jag minns sedan jag var liten då det är en av pappas favoriter. Just i den här rätten tycker inte jag man ska fuska, utan använda vispgrädde. Den blir så bra ihop med Dijon senapen som kräver något som grädde som tar hand om den. Receptet som följer är min variant på Biff Dijon. Du kan givetvis utesluta eller lägga till ingredienser.

Till 4 personer behöver du :

500 gram lövbiff
5 dl vispgrädde
1 hackad gul lök
2 finhackade vitlöksklyftor
Hackad dragon
2-4 matskedar dijonsenap (beroende på smak och tycke, men börja med lite så att inte senapen tar över helt om du får i för mycket)
Salt, peppar och soya


Skär köttet i strimlor och bryn det i smör, hacka under tiden löken och vitlöken och låt det steka med när köttet är nästan färdigt. Häll på grädden, senapen, salt och peppar och soya. Smaka av och justera eventuellt såsen. Låt koka ihop så att grädden blir krämig.
Servera med ris eller klyftpotatis.


Till det åt vi en tomatsallad som var gjord på tomat, lök, körvel, balsamvinäger, olivolja, flingsalt och svartpeppar.

Inga kommentarer: