torsdag, maj 15, 2008

Kanelsockerkaka

Idag gjorde jag en kanongod och enkel variant på en sockerkaka. Den är väldigt saftig och smakrik. Enkel nog för att låta små bångstyriga barnhänder vara med och hjälpa till.

175 gram smör
2½ dl socker
2 ägg
2 dl gräddfil
1 dl osötad äpplemos
4½ dl vetemjöl
2 tsk vaniljsocker
1 msk bakpulver
1 krm salt



Fyllning:
1 dl socker
3 msk kanel
½ dl osötad äpplemos


Sätt ugnen på 175 grader. Rör smör och socker mjukt och luftigt. Blanda sedan ner äggen ett i sänder, därefter gräddfilen och 1 dl av äpplemoset. Rör samman de torra ingredienserna i en separat skål. Blanda sedan med resten av smeten. Blanda samman socker och kanel till fyllningen. Smöra och bröa en sockerkaksform. Häll i hälften av smeten, bre på ett lager av äpplemos och strö över hälften av kanelsockret.Pensla försiktigt kakan med 2 msk smält smör. Fyll på med resten av smeten och strö över resten av sockret. Grädda 45-60 minuter i nedre delen av ugnen.



Att baka har blivit så mycket enklare och roligare sen jag köpte min Kenwood!
Färdig för ugnen!
Kakan håller sej saftig ett par dagar, och går ju självklart bra att frysa. Bara att plocka fram när man ska ha fikagäster!

Khaled ville också vara med på ett hörn. Här står han och gör ett gäng amerikanska pannkakor åt Cornelia. Lite lagom lyxig kvällsmat!

14 kommentarer:

Anonym sa...

Kanelkaka måste jag också göra,har ett liknande recept fast utan äpple. Kanske testar ditt då!

Sara sa...

Jag tycker att äpplemoset gör det rätt så saftigt!

Anonym sa...

God Morgon, det såg verkligen gott ut. Vad kostade din kenwood då?

Hanna sa...

Lät som en riktigt god och saftig sockerkaka! Den måste jag testa!

Anonym sa...

Nej sant men kosta ju lite iaf:P

Anonym sa...

Den där kakan såg riktigt mumsig ut! Jag får ta och testa den nångång =) Ska ju åka hem till min älskling nästa vecka och då kan jag överraska honom!

Jag skulle också vilja ha en Kenwood, ser så lätt och enkelt ut som du säger. Brukar drömma efter en sån då man tittar på matlagningsprogram på TV.

Ha det bra!
Kram

Anna-Eva sa...

Mums! Den ska jag testa!

Sara sa...

Linda, jo det blir en slant men vill man ha något så :)

Liina, den är värd varenda krona. Lycka till om du ska baka den till nästa helg!

anna-eva, gör du helt rätt i!

Sara sa...

Åh jag älskar att göra sockerkakor, denna verkar ju riktigt smarrig och fin! Trevlig helg!

Sara sa...

Sara, den är riktigt god! Trevlig helg till dej också!

Anonym sa...

Trevlig lördag i tråkvädret!

Anonym sa...

Tack=)

Anonym sa...

Tack=) natti natti

ingegerd sa...

hej!Det lät mycket gott måste bara testa!=D