torsdag, juli 05, 2007

Lammhuvud

Jag bloggade igår om vår runda på stan som bar iväg till en affär som säljer Halal kött. Det var väl inget märkvärdigt i sej förrän Khaled pekar på någonting och frågar mej "ser du vad det där är?"..."nää, mumlar jag"..."ett huvud" får jag som svar, och tänker inte mer på det, förrän jag tar en andra titt. Smaklöst inlindat i plastfolie ligger ett lammhuvud, med tänder och allting. En delikatess enligt expediten (det lilla jag förstod av det han sa).


Ändå var jag bara tvungen att springa hem och hämta kameran. Khaled förklarade för den utländska expediten att det var till min matblogg, jag såg på honom att han inte förstod alls vad vi pratade om, och jag är rätt så säker på att han inte brydde sej heller. Nån dag kanske han googlar på "Lammhuvud" och hamnar hos mej ?

Khaleds mamma och delar av hans familj älskar lammhuvud och dom kokar det länge i vatten med kryddor, det luktar tydligen väldigt konstigt. Hur det smakar vet jag inte, för Khaled äter inte det. Men om man gör det så äter man hjärnan, kinderna, ögonen (usch) och tungan. Mycket rensande och pillande för det är inte så mycket kött på själva huvudet. Jag vet med säkerhet att jag inte kommer provsmaka om jag blir bjuden på det hos hans familj. Men du får gärna kalla mej feg :)






3 kommentarer:

Evaldsdottir är Anna sa...

Men lammhuvud, eller lammskalle som det egentligen heter, är ju likaväl en delikatess från Gottland. Där paneras den med ströbröd och kryddor och rostas i ugnen.
http://gt.helagotland.se/%5CGEN_Utmatning.asp?CategoryID=3116&ArticleID=1345499&ArticleOutputTemplateID=56&ArticleStateID=2

Louise sa...

Det serverkligen extra makabert ut med den där plastpåsen över, som att den blivit kvävd!
Jag tror att jag skulle välja kinderna och tungan först, jag tror att någon annan får äta resten!

Sara sa...

Jag tycker nog att tänderna äcklar mej mest, ett riktigt flin. Ögonen skulle jag inte mot alla odds äta!