måndag, juli 30, 2007

Kräftpremiär


Imorgon hade vi tänkt att tjuvstarta lite och dela ett paket kräftor. Khaled jobbar ju (naturligtvis) och jag räknar med att Cornelia tröttnar efter ett par stycken, men som den stora favorit som kräftorna är hos mej så klagar jag inte :)

Dagen till ära så har jag bakat baguetter som min mamma brukade baka när vi var små. Jag var tvungen att ta med mej det receptet hem från henne igår.


Jag har bakat en del i mina dagar och många gånger har jag misslyckats men vägrat ge upp, jag tycker att bakning är en stor konst och det gäller att ha bakat förut för att veta vad man kan tumma på, jag följer alltid recepten maniskt. Men bakar jag en focaccia så vågar jag exprimentera lite. Baguetterna var hur som helst löjligt enkla att baka, så jag är ganska säker på att jag kommer göra dom fler gånger.


4 ST BAGUETTER

50 gram jäst

5 dl vatten

1½ msk salt

14-15 dl vetemjöl (jag använde vetemjöl special)


Rör ut jästen i lite av vattnet. Tillsätt resten av vattnet, saltet och mjölet, lite i taget. Arbeta degen smidig och låt jäsa i bunke 1 timme. Efter halva tiden ska degen stötas ner i bunken och fortsätt sedan jäsningen. Ta upp degen på bakbordet och dela i 4 delar. Forma dessa till långa smala baguetter (lika långa som plåten). Snitta dom med en vass kniv och låt jäsa till dubbel storlek. Grädda i 275 grader, 15 minuter. Pensla med kallt vatten när du tagit ut dom ur ugnen.


Inga kommentarer: