tisdag, juli 10, 2007

Pain Au Chocolate

Det blev ingen Energiboost här idag, jag slog till och gjorde Pain Au Chocolate istället. Receptet är verkligen enkelt och ingredienserna är inte särskilt många, och med den färdiga smördegen går dom riktigt fort att göra. Dom är väldigt mäktiga, vi delade på en efter maten och det räckte gott och väl just då.

Imorrn kommer en kompis hit på fika, hon ska ha bebis om 5 veckor (jag kommer bli bebissjuk bara av att se henne) så då tänkte jag bjuda det.

8 Stycken

Du behöver:
1 rulle (250 gram) färsk, kyld smördeg
100 gram nutella
75 gram kvalitetschoklad (minst 70% kakao)
100 gram mandelmassa
Rivet skal av en apelsin
1 ekologiskt ägg
Mandelspån att strö över innan gräddning (dom glömde jag)
Florsocker att pudra på innan servering

Gör så här:

Sätt ugnen på 175 grader, varmluft. Bakar du med vanlig ugn så höj temperaturen med runt 20-25 grader.


  1. Dela smördegen en gång på längden och sen varje halva i fyra bitar.

  2. Bred en klick nutella på ena kortsidan av varje smördegsruta.

  3. Hacka chokladen grovt, riv mandelmassan och apelsinskal och fördela över smördegsrutorna.

  4. Rulla ihop bitarna från kortsidan och lägg rullarna med skarven nedåt på en plåt med bakplåtspapper.

  5. Pensla med uppvispat ägg och strö över mandelspån.

  6. Grädda dem gyllene i mitten av ugnen ca 20 minuter.

  7. Pudra på florsocker innan servering.




Det är bara att gilla läget, min kamera är inte bättre än så här :)

1 kommentar:

Anonym sa...

Syndigt gott