torsdag, juli 05, 2007

Piroger

När jag gör piroger så använder jag mej av ett recept som finns i Vår Kokbok, där det ingår pressad potatis i degen. Ett magert variant på den annars rätt så feta.

Idag gjorde jag en fyllning med kryddigt- kött och grönsaksfräs som finns i samma bok. Färsen går snabbt att göra och innehåller inte många ingredienser. Jag är ingen mästare på bakverk men jag tycker mycket om den här smidiga pirog degen. Det bästa är att den går att använda direkt, perfekt när man har bråttom. En sats deg räcker till ungefär halva mängden köttfärs.
350 gram kokt potatis (4-5 medelstora potatisar)

Ca 4½ dl vetemjöl

½ tsk salt

1 tsk bakpulver

100 gram margarin eller smör


Pressa den kokta potatisen , varm eller kall. Blanda mjölet med saltet och bakpulvret i en skål. Lägg i potatisen och rumsvarmt fett. Arbeta ihop till en deg.
Den kan kavlas ut genast eller ligga kallt och övertäckt någon timme.

Kryddigt kött- och grönsaksfräs
Ca 300 gram nöt,- älg eller blandfärs
1 gul lök
2 morötter
Ca 6-7 dl strimlad vitkål
1-2 msk margarin eller smör
1-2 vitlöksklyftor
1 krm svartpeppar
1 msk senap
1 msk soja
1 köttbuljongtärning
1-1½ dl vatten


Skala lök och morötter. Finhacka löken, grovriv morötterna. Finstrimla vitkålen, gärna med osthyvel.
Låt fettet bli ljusbrunt i en gryta. Stek köttfärsen under omrörning tills den är jämnt grynig. Lägg i och fräs lök och morötter. Tillsätt sedan vitkål, pressad vitlök, övriga kryddor, smulad buljongtärning och vatten och rör om. Koka under lock på svag värme tills grönsakerna är nätt och jämnt mjuka, ca 10 min. Smaka av.

Dela degen och kavla ut varje del till en stor degplatta, ca 25x35 cm. Lägg den ena på en plåt med bakplåtspapper. Lägg på fyllningen men lämna 2-3 cm runtom. Vik över den andra degplattan. Tryck ihop kanterna med en gaffel. Pensla med uppvispat ägg, grädda i 225 grader, i nedre delen av ugnen ca 20-25 minuter.


Inga kommentarer: