måndag, januari 28, 2008

Om piroger och annat

Sitter och väntar på att potatisen till pirogdegen ska koka färdig, som innehåll har jag gjort ett köttfärs och grönsaksfräs som passar perfekt i smakerna. Jag har bloggat om det tidigare så du behöver bara leta upp receptet, eller så hittar du det i Vår Kokbok. Jag gör den lite magrare varianten på pirogdeg, genom att tillsätta kokt potatis. Bra sätt att skippa det där onödiga fettet.
Helgen som var har inte varit så mycket i matväg att blogga om. Jag åt biff ena dagen och marinerad kycklingfilé den andra. Nu när jag kommer att tänka på det så blev kycklingen grymt god. För en tid sedan så köpte jag rökt chipotle marinad på ÖB för en femma styck. Jag blandade ut marinaden (som mer var som en puré) med santa marias vitlöksmarinad, lite svartpeppar och salt. Sen la jag kycklingfilén att tina i det. Skjuts in i ugnen och efter ett tag så spred sej en rök doft i lägenheten. Inte i form av rök och eld, utan som i rökt chili.
Jag fick som uppdrag av Khaled att göra lite mackor till han kom hem från jobbet på nattkvisten. Med enda förhållningen att han inte skulle bli tung i magen (mätt så det förslår). Jag plockade fram lite räkor från frysen och tinade dom. Hackade en avocado i bitar, fint tärnad rödlök och gurka. Som lite piff på det hela ringlade jag över liiite citronolivolja (har man för mycket tycker jag att smaken blir parfymerad), tabasco och flingsalt. Sen fick det stå och dra några minuter medans jag bredde vitlöksost på grovt bröd. Resultatet blev en dubbelmacka som var god och relativt sund !
Nu måste återgå till pirogerna. Hej så länge !

4 kommentarer:

annamaria sa...

Jag tror jag också ska börja jobba sena kvällar (igen) så jag kan beställa en sån underbar macka av maken! Räkröran låter supergod!

Sara sa...

*skrattar* Ja, det finns väl vissa fördelar med att jobba sent ? Jag kan tänka mej att räkröran är god till pasta också eller att göra en wrap av. Att rekommendera i alla fall ! =)

Johanna sa...

jag läste någon undersökning som sa att med undantag för lite (med betoning på lite) fler näringsämnen så var det lika illa som lösgodis. Sen dess köper jag hellre lösgodis om jag är godissugen.
Jag ska bara ta lite bilder till naturgodisinlägget innan jag publicerar det!

Eva sa...

Den rökta chilin låter supergod. Kanske nåt att testa till helgen? Jag tror jag har en gammal (möglig?) burk rökt chipotle i kylen.