söndag, januari 06, 2008

Kärt barn har många namn


Snoddas, kärleksmums, mockarutor. Du har kanske fler namn på kakan ?
Den behöver nog ingen större beskrivning och receptet finns säkert i många hem, men det här är ju trots allt en matblogg och det kanske finns någon liten stackare där ute som har missat kakan helt och hållet.
Jag och Cornelia passade på att sno ihop den under tiden som vårt 3-åriga lilla besök sov middag.
Du behöver:
3 dl socker
150 gram smör
2 ägg
4½ dl vetemjöl
3 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
1 msk kakao
1½ dl mjölk
Glasyr:
2 tsk vaniljsocker
4½ msk o´boy
4 msk smält smör
4 msk starkt kaffe
1 msk kakao
Cocos till garneringen.
Smält smöret och låt svalna. Vispa ägg och socker poröst. Blanda vetemjöl, bakpulver och kakao i en skål. Tillsätt mjölblandningen med ägget och sockret. Rör ner smör och mjölk.
Bred ut smeten på en bakplåtsklädd långpanna och grädda i ugnen i 35-40 minuter i 175 grader.
Rör under tiden ihop glasyren. När kakan är färdig och har svalnat så brer du över glasyren och strör över cocos.
(Varför blir hela inlägget som en enda klump trots att jag flera gånger redigerat ??)

5 kommentarer:

Jenny Grannas sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
annamaria sa...

Men hhhaaaallllååå.Välkommen tillbaka från din välbehövliga lilla paus!!
Vilken kanonfin bild!! Så sugen jag blir!
Texten - det blir likadant hos mig ibland. vet inte varför.
Den här förklaringen fick jag av Lina:
Skriv tag br tag och sedan enter efter texten som ligger just innan du vill att mellanrummet ska komma. Publicera sedan inlägget. Funkar det inte redigerar du igen och gör precis samma sak, då brukar det funka för mig!

Här är allt bra - förkylda som alla andra. I morgon kommer verkligheten tillbaka - maken börjar jobba, barnen till skolan på tisdag.

Skönt att du är tillbaks! kramizz

Anonym sa...

Jag kallar dem för kärleksmums!

Jenny Grannas sa...

Jag har samma problem. Egentligen ska man inte behöva använda html-kod på en blogg, det är ju hela grejen. Prova < B R > (utan mellanslag) för varje radbrytning du vill ha. Det funkar för mig.

Sara sa...

Tack för era tips, jag ska prova det !