lördag, februari 02, 2008

En underbar fransyska

I mitt tidigare inlägg så bloggade jag om mitt sug efter en god stek med klassiska tillbehör. Jag knallade iväg till affären och plockade på mej en fransyska, morötter, potatis och lök. Med den grunden kommer man långt. Ja, buljongen spelar självklart roll. En fransyska behöver ingen närmre presentation, ett underbart stycke kött helt enkelt. Till och med sambon som kan vara lite svårtflirtad när det gäller svensk mat, var salig över hur gott köttet var och tog enbart ett par bitar kött några gånger. Och då ska jag berätta för er att jag är köttpassionisten i den här familjen, inte han.

Hur som haver så gned jag in steken i salt, peppar och colorit soja. Här ska man ju krydda rikligt för inuti steken finns ju som ni vet ingen krydda. Jag brynte köttet i en stor klick smör, hällde på några skvättar vatten, många halverade morötter och klyftade gula lökar. Jag skulle haft i katrinplommon men det glömde jag köpa, så jag fick ta vad som fanns. Portvins - och sherrygelé, och förstås kalvbuljong. Det här fick puttra på spisen i 1½ timme och redan då var köttet nästintill sönderfallande. Det känns nästan onödigt att beskriva såsmomentet, men jag plockade upp fransyskan och grönsakerna ut grytan. Redde buljongen med lite vatten och mjöl, hällde i 2 dl grädde och litade på Cornelias omdöme när hon smakade av såsen. Mina smaklökar har tagit en paus (pga förkylningen). Vi åt steken tillsammans med kokt potatis, gelén som jag även hade i såsen, haricot verts, och såsen förstås.

Det är dagar som denna man önskar att den nya kameran var här.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Visst är det gott att göra steken på detta sättet, jag tycker att man får den bästa såsen då.
Hoppas nu att du är bättre med din förkylning!!!!
Kramizzzzz o krya på dig!!

Emma sa...

Jag gillar verkligen kött! Har läng tänkt att jag ska testa göra en stek men det har som aldrig blivit av, har inte vågat. Men det låter inte så svårt.

Finns det något man skulle kunna ta istället för portvin förresten?

Sara sa...

Curlingmormor, jag håller med dej. Det är absolut det bästa sättet!

Emma, det var faktiskt inte alls svårt och det blev så mycket över att vi har middagen färdig för idag också. Du kan byta ut portvinsgelén mot katrinplommon tex, eller någon annan gelé. Lycka till !!