lördag, februari 09, 2008

Passionsfrukttårta

Nu börjar jag äntligen bli frisk efter en minst sagt envis och rejäl förkylning. Tyvärr så har jag varken haft ork eller motivation till att blogga eftersom jag inte har haft någon aptit.

Vår nya kamera kom igår och vi var alla lyriska, inte helt oväntat. Men det kommer att ta tid innan man lär sej att ta den sortens foto som man drömmer om, men det visste vi ju om.
Idag fyllde Khaled år, så jag fick göra en ansträngning att baka den tårta han önskade. Jag har för mej att jag har bloggat om den tidigare, men utan foto.


Passionsfrukttårta

Ingredienser till botten:
300 gram mandelmassa (kyl den gärna så är den lättare att riva)
1 ägg
2 äggvitor (vispas ej)

Fyllning:
Rivet skal av 1 citron
4 msk citronsaft
4 dl vispad grädde
1 dl florsocker
2 äggulor

Dekoration:
4-6 passionsfrukter

Riv mandelmassan och blanda den med ägget och de två ovispade äggvitorna. Häll i smord form med löstagbar kant. Grädda botten i nedre delen av ugnen ca 20 minuter.
Vispa grädden separat och vispa äggulorna och florsockret tillsammans med citronskalet och saften. Blanda sen dessa två. Låt botten svalna innan du brer på fyllningen och fryser den.
Ta fram tårtan 30 minuter innan servering och bred innehållet av passionsfrukterna ovanpå.
Det roliga med den här tårtan är att den går så väldigt fort att göra, och så är den ju goood förstås !


Tack för era härliga kommentarer under tiden som jag har varit sjuk !

2 kommentarer:

lina sa...

Tänkte att jag skulle kika in här och fråga om just passionsfrukttårtan!!!! Blev så sugen när jag läste att ni skulle äta det igår... Den ser ju jättegod ut, jag älskar passionsfrukt!

Sara sa...

Lina, visst är det gott med passionsfrukt. Den här tårtan är så otroligt fräsch i smakerna också.