lördag, februari 02, 2008

Sodastream

Jag måste slå ett slag för sodastreamern. Något som jag är uppvuxen med, minns tyvärr inte hur gammal jag var när den kom, men det var en mindre sensation att kunna göra egen läsk. Det och en skål popcorn eller hemmagjorda chips så var lördagskvällen räddad. Min mamma har kvar samma sodastreamer som vi hade då, och det är iaf 20 år sen den blev inhandlad. Då måste jag också tillägga att den används så gott som dagligen.Ett plus med den gamla modellen är nog att flaskorna är snyggare, mamma har glasflaskor som påminner lite om coca-colas snygga modell på sina flaskor. Hennes modell på flaskor rymmer inte lika mycket som mina gör, men ibland kan det ju faktiskt vara en fördel. Ibland vill Cornelia att vi ska göra egen coca-cola och då säger jag blankt nej. För det första så rymmer flaskan en liter, och chansen att hon dricker upp mer än ett glas är minimal. För det andra så är coca-colan inte drickbar enligt mej. Så hon får snällt vänta tills hon har en kompis här på besök.


Så här ser mammas sodastreamer ut, men i färgerna beigt och brunt.

Jag använder nästan bara min sodastreamer till att göra mineralvatten, eventuellt smaksatt med citron. Färsk förstås. Jag vill ha så mycket kolsyra så att det sticker i munnen och det nästan gör ont att svälja. Då njuter jag, men övriga familjen vägrar dricka den. Jag blev glad när jag skulle bjuda vår kompis på mineralvatten och jag frågade hur mycket kolsyra han ville ha "Riktigt mycket", var svaret. Kanske får jag bjuda hit honom enbart för att dricka mineralvatten med mej ?



Den här modellen har jag, visst påminner den lite om ett rymdskepp ?


Sodastreamern är ju även bra ur miljösynpunkt och eventuellt i förslitningsskade syfte. Ur miljösynpunkt kan ni nog räkna ut själv, det går inte åt lika många pet flaskor vilket sparar på miljön. Ur förslintningsskade syfte om du som jag är storkonsument och varken har bil (eller cykel för att den är trasig), då finns ju risken att du nästintill bränner ut dej om du ska springa och köpa mineralvatten stup i kvarten. För att inte tala om hur ont du får i axlarna. Nä, jag vill nästan uppmana er alla att skaffa en sån här maskin. Du kommer inte ångra dej.

Det här är modellen jag önskar mej, men då får man vara beredd på att hosta upp runt 2300 kronor. Riktigt snygg !

1 kommentar:

Anonym sa...

Nu blir jag riktigt nostalgisk, jag hade en likadan soda-stream som din mamma!!!!! Den användes flitigt vill jag nog påstå- Faktum är att jag har varit i valet och kvalet om vi ska skaffa en ny modern, det kanske vore en bra investering!!!!
Tack snälla för din rara kommentar hos mig, den värmde!!! Värk har jag hela tiden, mer eller mindre, men född optimist som jag är och med en helt underbar familj som backar upp mig så är det inte svårt att dra på smilbanden!!!
Kramizzzz