söndag, februari 10, 2008

Iranskt saffransris med brässerad skinkschnitzel

Här hemma äter vi ris dagligen, inte minst för att Khaled älskar ris. Han har fått mej och Cornelia att älska det lika mycket. Vi tyckte inte illa om ris förut, men hans variant av ris smakar lite mer. Idag var det jag som lagade saffransris med brässerad skinkschnitzel. Jag brynte köttet och lät det koka i en kalvbuljongsky i ca 2 timmar. Då var köttet otroligt mört.
Jag kan varmt rekommendera det här riset, man behöver inte så många tillbehör. Det är så gott i sej själv. Har man väl provat det brukar det bli en favorit i köket.

Chilau (Iranskt ris):
2½ dl ris
1 msk salt
1,5 liter vatten
60 gram smör (jag använder inte så mycket, kanske 10-15 gram)
Saffran

Skölj riset med mycket hett vatten tills sköjvattnet blir klart. Lägg det i en skål och täck med vattnet som saltats med 1 msk salt. Låt ligga i blöt i minst 2 timmar, helst längre (det här momentet hoppar jag över - det blir gott ändå).
Låt riset rinna av och skölj det. Koka upp vatten, häll i riset och koka det på hög värme i 8 minuter. Slå av vattnet och skölj riset noga. Smält smöret i en tjockbottnad kastrull. Tillsätt riset och 1 msk vatten. Pudra över så mycket saffran som du önskar. Koka på svag värme i 15-20 minuter. Ta med några av de knapriga riskornen från grytans botten när du serverar.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Mumselimums, det där riset lät gott, ska faktiskt prova det!!!!!! Frågan är bara om jag har något saffran, annars lär det väl bli ett besök på den lilla affären.
Vilka fina bilder du har tagit från ert hem, ser så trevligt ut!!!
Kramizzzz

Sara sa...

Riset är riktigt gott, jag hade turen att ha en påse saffran kvar sen i julas. Jag har en tendens att bunkra ! *S*
Roligt att du tycker om fotona som jag har tagit !! *stor kram*

Anonym sa...

Irakiskt saffransris med mandel och russin är en annan variant ;)