tisdag, juni 12, 2007

Chocolate Chip Cookies


Jag försöker tömma mitt skafferi så gott det går innan jag handlar nytt och idag var jag sugen på att baka. Hade dessutom allting hemma till att göra chocolate chip cookies, dom är lätta att göra och tar inte alls lång tid. Jag bytte ut en del av chokladen till skållade, hackade mandlar.


(Ca 24 st)
100 gram margarin eller smör

2 dl farinsocker

½ dl strösocker

½ tsk vaniljsocker

1 ägg

1½ dl vetemjöl

3 dl havregryn

½ tsk bikarbonat

½ tsk salt

175 gram mörk blockchoklad (jag använde Odenses med rätt så hög kakaohalt)

Skållad och hackad mandel, så mycket som du tycker (jag tog ca ½ dl)


Sätt ugnen på 175 grader.

Rör rumsvarmt margarin mjukt med farinsocker, strösocker och vaniljsocker.

Tillsätt ägget under vispning.
Blanda vetemjöl, havregryn, bikarbonat och salt. Rör ner mjölblandningen i margarin- och äggsmeten.

Grovhacka chokladen och mandeln och blanda ner den i smeten.

Klicka ca 24 matskedsstora klickar på plåtar med bakplåtspapper. Platta till dom något. Lägg klickarna ganska glest eftersom kakorna flyter ut lite.

Grädda kakorna i mitten av ugnen, ca 10 minuter. Låt dom sedan svalna på plåten.

Inga kommentarer: