torsdag, juni 14, 2007

Rostad Nypotatis Med Färsspett och Äppletzatziki

Idag hade jag köttfärs i frysen som vi var tvungna att äta upp och efter otaliga köttfärssåser, piroger och pajer så tänkte jag att det var dags för nåt nytt. Köpte grillspett för ett tag sen, så jag kryddade färsen med paprikapulver, spiskummin, svartpeppar, cayennepeppar och salt och så hade jag i lite finhackad lök och vitlök. Sen trädde jag på köttfärs på grillspetten och la dom på en ugnsplåt.

Till detta kokte jag små nypotatisar i rikligt med saltat vatten tills dom var mjuka och trädde även dom på spett och penslade med olivolja, la dom tillsammans med färsspetten i ugnen.

Vi åt detta ihop med en äppletzatziki med finhackat äpple, gurka och vitlök - blandat med grekisk yoghurt och lite salt.
Jag tänkte tyvärr inte på att ta något foto så ni får er klara er utan tills nästa gång.
Cornelia tyckte det var jätteroligt att äta mat på spett så det kommer jag göra fler varianter på.

Inga kommentarer: