onsdag, juni 20, 2007

Gud sa "Varde härlig mat" och det varde lasagne!

Hej igen, gott folk! Jag spinner vidare i pastans tecken. En läsare kommenterade min artikel om Bolognese och ville veta hur jag gör lasagne. Med lite prestationsångest ringde jag min vän Christopher Proscini, 100% italienare och kock. Kallar honom lite skämtsamt ibland för Proscuitto (en italiensk lufttorkad skinka) vilket inte alltid uppskattas.

Han förklarade för mig de tre viktigaste ingredienserna... "Kärlek, kärlek, kärlek!" och verkade syfta på maten som en sorts ersättning för kvinnlig kärlek. Huruvida detta är hälsosamt eller inte lämnar vi för tillfället. :-)

Som jag skrev igår så ska allting kombineras till en rätt. Pastan, ostsåsen och köttfärssåsen ska utgöra tre smaker, inte en geggamoja som man knappt behöver tugga. Alltså, en grundprincip; ju mer tomat och vitlök, desto mer ost i bechamelsåsen. Och desto färskare pasta.

Där halkade vi in på något! Pastan! Hur gör vi med den? Jag vill faktiskt säga; Barilla eller färsk. Inget annat. Jag har testat tusentals sorter (lätt överdrift) och ingen ger så bra konsistens och smak som färska lasagneplattor / alt Barillas förkokade.

OCH, så förklarade Christopher en hemlis för mig som jag missat. De flesta avslutar med köttfärssås, ostsås sedan riven ost. Ska det göras ordentligt är det köttfärssås och mozzarella som gäller, inget annat.

Och ostsåsen - inga krumelurer... Gör en grundredning, gör ordentligt med sås, och snåla inte med osten. Ta ingen färdigriven ost, som ofta är kanter och i min mening smakar mycket paraffin, ta en stark lagrad ost, det finns en ost som heter Falbygdens 1878 som är SUVERÄN till detta ändamål. Se till att det inte är den magre sorten, som har lite problem med att smälta.

Det var mitt lilla kåseri för idag. I morgon har jag en full-laddad dag och kan inget garantera, men har ni förslag på vad ni vill höra om eller dylikt, så mottages de tacksamt som kommentar till inlägget, alternativt till min mail, johan@ronn.us

Goda sommarhälsningar
Johan Rönn (Knegoff the Kock)

Knegoffs Klassiska Lasagne (4-6 port)

  • 9-12 färska lasagneplattor alt. Barillas(3-4 per lager)
  • En sats köttfärssås, se föregående inlägg
  • 4 msk vetemjöl
  • 7 dl mjölk
  • 3 dl (ca 135 g) riven, vällagrad ost
  • 1 tsk finmalen svartpeppar
  • 1 bit mozzarella
Gör grundredning med mjölk och mjöl i en kastrull som inte bränner i bottnen så lätt. Ta lite i taget tills du har en bra konsistens. Ha i ost och svartpeppar. Tänk på att vispa aktivt hela tiden så det inte bränner fast i bottnen. Smörj en lagom stor ugnsform med lite smör och varva ostsås, köttfärssås och lasagneplattor i 3-4 lager beroende på formens storlek. Sista lagret ska som du förstår vara köttfärssås. Skiva mozzarellan fint och lägg över. Gratinera i ugnen i 225 grader i ca 25 minuter, enligt anvisningar på paketet med lasagneplattorna. Bon appetite!

Tips: Sallad är suveränt till, men liksom pastan och såserna är en del av en rätt ska salladen också vara anonym för att göra sig bäst till. Enkel hackad isbergssallad eller salladskål utan vare sig gurka, majs, eller annat är helt enkelt oslagbart!

Inga kommentarer: