torsdag, juni 21, 2007

Kycklingfilé med yoghurttäcke och fransk potatissallad

Igår var vi barnvakt åt lilla Hedvig, en tjej på 2½ år som är en av dom charmigaste barnen jag känner. Hon är otroligt livlig men ändå relativt lätt att ta hand om. När hon kom hit på morgonen så åt vi frukost tillsammans sen var det dags för Cornelia att gå på rytmisk gymnastik så då åkte vi dit och efter en stund så somnade faktiskt Hedvig i vagnen och sov seg genom hela sejouren. Till lunch åt vi kalops med nyptatis och till efterrätt hade Hedvigs mamma köpt jordgubbar till oss som vi åt tillsammans med vaniljglass. Med fulla magar gav vi oss iväg till ett utomhusbad här i stan, det var väldigt skönt med ett svalkande dopp om än lite väl friska vindar i luften. Hedvig åkte hem strax innan Bolibompa och med 2 hungriga (Cornelia åt något annat) magar så ville jag ha något riktigt gott. Jag hade kycklingfiléer i frysen så jag tog och blandade ihop matlagningsyoghurt (jag använder den turkiska som finns att köpa i en liten hink) tillsammans med Tikka Masala och lite harissa. Blandningen la jag på filéerna och skjutsade in dom i ugnen på 200 grader. Till detta gjorde jag en fransk potatissallad med nyptatis, crispsallad (något som jag aldrig provat men älskade), rödlök, avocado, oliver, gurka, tomat och fetaost. Dressingen bestod av olivolja, mycket pressad citron, salt och nymalen svartpeppar.


Det var så gott att jag skulle vilja rekommendera alla att testa det här, vi kör en repris ikväll igen. Men byter ut potatissalladen mot ris.

Jag passar på att önska er alla en Glad Midsommar !

Inga kommentarer: